Deepen contents
The content can be deepened, for example, with the OPAL course elementFlashcard Setfor example.
Questions about learning content can be written down on flashcards and presented to the learner to answer. Depending on the correctness of the answer, the card is moved one pile forwards or backwards - until all the cards have been worked through*.
Provide bibliography
The OPAL course element Bibliography allows you to collect different literature in order to provide learners with an overview of the literature used and further reading.
Reflect on learning processes
Students can apply their knowledge with the support of the OPAL course element Blog. It can also be used to present learning outcomes or reflect on learning experiences from individual courses. In addition to text, blogs can also contain images and videos. Other students can read and comment on these blogs. In this way, blogs can also be used as an e-portfolio or learning diary.
Flipped Classroom
Flipped classroom means outsourcing the content of a lecture. This means that a lecture recorded with Ubicast (currently possible in Nieperbau N01) can be watched by students at home at their own pace. There is now more time in the classroom lecture to apply the knowledge together and interactively or to clarify questions.
Contact us to find out more about lecture recordings.
Screencasts erstellen
Die Powerpoint-Präsentation existiert schon, und Ihre Vorlesung dazu soll in ein Selbstlern-Video umgewandelt werden? Dazu wird zusätzlich zur Powerpoint eine Tonspur benötigt. Das Ergebnis ist ein Video, auf dem je nach eingesetzter Software nur die Präsentation zu sehen und Sie zu hören sind – oder auch Sie im Bild sichtbar sind (Picture in Picture, kurz PiP). Solche Lehrvideos nennt man „Screencasts“.
Bildschirmaufnahme mit Camtasia
Die Camtasia-Lizenzen erhalten Sie über den IT-Beaufragten Ihrer Fakultät oder direkt über die Leitung des ITSZ.
Bildschirmaufnahme mit Snagit
- einfache Aufnahme von Bildschirmaktivitäten mit Kameraeinblendung
- Tutorials
Bildschirmaufnahme mit Powerpoint
Tipp von Klaus Hering! Erzeugt auf Wunsch MP4-Dateien.
Bildschirmaufnahme unter Windows – freie Software
ActivePresenter
Xbox (ab Windows 10)
Tipp von Gabriele Hooffacker! Ist installiert, einfach ein- und auszuschalten.
Screencast-O-Matic
Open Broadcast Studio OBS (danke an André Göhlich)
XSplit Broadcaster (danke an Randolph Dieckmann)
- Website des Herstellers: Download und Anleitung
Bildschirmaufnahme auf iPad und iPhone
(danke an Jörg Bleymehl)
Für iOS11 oder neuer und iPadOS:
Bildschirmaufnahme auf macOS Majova oder mit dem Quicktimeplayer, auch für ältere macOS-Varianten:
Bildschirmaufnahme unter Linux
(danke an Martin Gürtler)
- Screencast-Tool Simplescreenrecorder
Videoschnitt
OpenShot
Unser Tipp! Eigentlich selbsterklärend.
Konvertieren von Videos
- Download Handbrake (Open Source Video Transcoder für Win, Mac und Linux)
Interactive videos with H5P
Interactive videos with H5P offer a way to make learning materials engaging and interactive. With this tool, you can add various elements such as multiple-choice questions, texts, images and other interactive tasks to videos. This encourages learners to actively engage with the content and is ideal for flipped classroom concepts and self-directed learning.
You can find an example of an interactive video here: https: //h5p.org/interactive-video
To create interactive videos yourself, you can use applications such as Lumi. Detailed instructions for creating interactive videos with H5P can be found at: https: //h5p.org/tutorial-interactive-video
By incorporating interactive elements into videos, you can increase learner attention, check progress and encourage deeper engagement with the learning material. This makes interactive videos a valuable tool for modern, digital teaching concepts.


